Tillbakablick

 Dagens inlägg blir en betraktelse av fenomen jag la märke till under sommarens resa till USA.

Under vår resa  la jag märke till endel saker som jag funderat lite kring ur mitt utlänningsperspektiv.

 

Avspärrningsband, alltså flyttbara stolpar med ett utdragbart nylonband.

Det var det första jag såg vid passkontrollen och sen har de dykt upp överallt. Det intressanta är att de fungerar och respekteras överallt där jag sett dem. ( Får väl tillägga att jag nog mest varit i skötsamma områden. 😉) Tror inte det skulle funka lika bra hemma.

 

Offentliga toaletter.

Finns överallt, är gratis, har tvål, är rena och snygga. Oftast finns dessutom ett pappersskydd att lägga på sitsen, istället för att trassla med remsor av toapapper! Där har vi i Sverige mycket att lära!

Det verkar dessutom finnas ett system för att se om det är ledigt eller inte. Eftersom toaletterna oftast står i bås som är öppna uppe och nere och låses med en regel, lämnas dörren öppen, så att det syns att det är ledigt. Vi slet i ganska många dörrar innan vi fattade det. 😆

 

Drickssystenet

Alla ska ha dricks! Har känt mig som en vandrande bankomat! Jag avskyr det! Folk ska ha en skälig lön för sitt arbete och inte vara beroende av dricks! Jättesvårt att veta hur mycket som är lagom. Jag vill veta vad jag ska betala från början, det ska kosta det som står. I värsta fall kan jag tänka mig att avrunda till jämna pengar.

Här har de en hel del att jobba på!

 

Tax (skatt)

Skatten är inte inräknad i priset på prislappen, utan läggs till i kassan.

Det är inte så mycket, men det är inte samma summa som står på prislappen. Återigen, jag vill veta vad det kostar och hur mycket jag ska betala från början!

Lite mer ordning, tack!

 

Hjälpsamma 

Generellt sett är "infödingarna" mycket hjälpsamma när de förstår att man är en bortkommen turist. Det känns både trevligt och lite skrämmande för en tillknäppt svensk som jag! 😂

 

Artighet

Här har vi en hel del att lära! Ursäkta är ett ord som används allt för sällan i Sverige... Att inte släppa dörrar i ansiktet på folk och att låta andra passera i dörrar eller trånga utrymmen gör vardagen både enklare och trevligare. Gillar även att bli tilltalad m'am! 😂 Ska trimma mina elever till det i höst, tror jag!😉

 

Tillbehör till maten

Beställer jag en pasta får jag helt plötsligt också en soppa eller sallad före maten? Beställer jag kött får jag bara köttet, utan grönsaker eller annat. Beställer jag en smörgås får jag en påse chips?! En sak vore om det stod tydligt i menyn, men det förväntas man veta och då blir det ju svårare... 

Take away-box

Jag tycker det är lite halväckligt att kasta ner mat man ätit av i en låda för att ta hem och värma upp. Trodde mest att det var en skröna / överdrift, men jag såg folk göra så hela tiden. Vid något tillfälle fick vi mat över och tog med för att tjejerna skulle ha till lunch nästa dag och det funkade. Vid andra tillfällen fick vi förklara för personalen att vi inte hade micro på hotellet när vi inte ville ta med resterna hem. Nja, jag är tveksam. Mindre portioner till ett billigare pris kanske vore något att fundera över?

 

Generell kyrklighet

Den som upplevt att vara utomhus en varm sommardag i södra Florida och kommer in i en luftkonditionerad lokal tror nog automatiskt på en högre makt.😉 

Så där finns nog förklaringen till att kyrkan har en större roll där än här.😂

 

Polisen

Det finns väldigt många poliser och de är väl synliga i samhället. Det skapar trygghet. Lite intressant är det att helt plötsligt ser man en parkerad polisbil bredvid vägen, men den är tom! 😂 Den står dessutom där i flera dagar. Lugnar säkert ner trafiken lite iaf. Polisens olika fordon gjorde nog störst intryck ändå:

Vanlig bil

Van

Mortorcykel

Cykel

Häst

Smartcar

Trädgärdstraktor

Golfbil

Dubbelgolfbil

Båt

Fartyg

Mopedbil med tre hjul

Vattenskoter

Jeep

Segway

 

Trafik, vägskyltar och motorvägar

Detta är så förvirrande att jag inte vet vad jag ska tänka! Jag hittade ingen struktur i växlande mellan vägnummer, orter och gatunamn, så det var tur att jag bara var 2:a kartläsare!

Positivt var systemet de hade på Manhattan och i en del andra stadskärnor, trafiken är enkelriktad så att bilarna komner från höger på ena gatan, vänster på nästa, höger o.s.v. Blev lite lättare att hålla ording på dem då.

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

lindhsusa.blogg.se

Vi åker till USA, följ med på vår resa! Och så fortsätter jag, vi kanske åker någon annan stans och under tiden blandas tankar, hem, vardag, mat, dryck och tårtbak på bloggen!

RSS 2.0